• Help & Support
    Panduan Astro
  • >
  • All-new Astro PacksPek Astro Serba Baharu
  • >
  • Changes to your Astro Contract (TV)Perubahan pada Kontrak Astro (TV) anda
  • >
  • How are cancellation fee calculated?
    Bagaimana caj pembatalan dikira?
All-new Astro Packs

How are cancellation fee calculated?

How are cancellation fee calculated?

Bagaimana caj pembatalan dikira?

Please refer to the table below:

Note:  

  1. The table above is an approximation of the cancellation fee. The final fees will be calculated at the end of your subscription/upon downgrade.
  1. Downgrade of Pack for Residential customers will be on basis of package ranking, whereas downgrade of pack for Astro & Broadband customer will be on basis of total monthly payment.
  1. Package ranking in descending order:
  • Platinum Pack (highest rank)
  • Premium Pack 1/2/3 (same rank across 3 options)
  • Entertainment / Sports / Movies Plus Pack
  • Entertainment / Sports / Movies Pack (same rank across 3 options)
  • Primary Pack (lowest rank)

Please find some examples (for Residential customers) as below:

Termination

Customer signed up for Entertainment Plus Pack (24-month contract) with Ultra Box. Customer decided to terminate the subscription 8 months into the contract. As the customer still has 16 months remaining, the maximum applicable fee will be RM41.67 x 16months = RM666.67

Pack downgrade

Customer signed up for Movies Pack (24-month contract) with Ultra Box. 18 months in, customer decides to downgrade to Primary Pack (24-month contract). As the customer still has 6 months remaining, the maximum applicable fee will be RM20.83 x 6months = RM125

Dropping off Netflix or Disney+ Hotstar within first 12 months

Customer signed up for Entertainment Plus (24-month contract) with Ultra Box and 12-month commitment on Netflix App. 6 months in, customer decides to upgrade to Premium Pack 1 (24-month contract) which does not include Netflix App. As the customer still has 6 months remaining in the first 12 months of commitment for Netflix App,  the maximum applicable fee will be RM41.67 x 6 months = RM250. Upon upgrading to Premium Pack 1, a new 12-month commitment for Disney+ Hotstar App begins alongside the 24-month contract on the package.

Sila rujuk jadual di bawah:

‍

Nota:

‍

  1. Jadual di atas adalah anggaran yuran pembatalan. Bayaran akhir akan dikira pada akhir langganan/penurunan taraf pakej anda.
  1. Penurunan taraf Pek untuk pelanggan Astro berbayar (DTH) adalah berdasarkan kedudukan pakej, manakala penurunan taraf pek bagi pelanggan Astro & Broadband akan berasaskan pada jumlah bayaran bulanan.
  1. Kedudukan pakej dalam urutan menurun:
  • Pek Platinum (kedudukan tertinggi)    
  • Pek Premium 1/2/3 (kedudukan yang sama merentas 3 pilihan)    
  • Pek Entertainment Plus    
  • Pek Entertainment/Sports/Movies (kedudukan yang sama merentas 3  pilihan)

Sila lihat beberapa contoh (untuk pelanggan Residential) seperti di bawah:

‍

Penamatan        

Pelanggan mendaftar untuk Pek Entertainment Plus (kontrak 24  bulan) dengan Ultra Box. Pelanggan memutuskan untuk menamatkan langganan  selepas kontrak berjalan selama 8 bulan. Oleh kerana pelanggan masih  mempunyai 16 bulan, bayaran maksimum yang boleh dikenakan ialah RM41.67 x 16  bulan = RM666.67

‍

Penurunan taraf Pek

Pelanggan mendaftar untuk Pek Movies (kontrak 24 bulan) dengan Ultra Box. Selepas 18 bulan, pelanggan memutuskan untuk menurunkan taraf langganan kepada Pek Primary (kontrak 24 bulan). Oleh kerana pelanggan masih mempunyai baki 6 bulan, bayaran maksimum yang boleh dikenakan ialah RM20.83 x 6 bulan = RM125

‍

Membatalkan langganan Netflix atau Disney+ Hotstar dalam tempoh 12 bulan pertama

Pelanggan mendaftar untuk Entertainment Plus (kontrak 24 bulan) dengan komitmen 12 bulan pada Aplikasi Netflix. Selepas 6 bulan, pelanggan memutuskan untuk naik taraf ke Pek Premium 1 (kontrak 24 bulan) yang tidak termasuk Aplikasi Netflix. Oleh kerana pelanggan masih mempunyai baki 6 bulan dalam 12 bulan pertama komitmen untuk Aplikasi Netflix, bayaran maksimum yang dikenakan ialah RM41.67 x 6 bulan = RM250. Apabila naik taraf ke Pek Premium 1, komitmen 12 bulan baharu untuk Aplikasi Disney+ Hotstar bermula serentak dengan kontrak 24 bulan pada pakej.

Related Articles
Artikel Berkenaan

Do I need internet connection to watch Astro via Ultra / Ulti Box?

Adakah saya memerlukan sambungan Internet untuk menonton Astro melalui Ultra / Ulti Box?

I am not interested in these new packs; I would like to add on/upgrade the old pack selection to my subscription.

Saya tidak berminat dengan pek-pek baharu ini tetapi ingin menambah/naik taraf pilihan pek lama kepada langganan saya.

My account is suspended/disconnected. Would I have to take up the new packs when I reconnect?

Akaun saya telah disekat/ditamatkan perkhidmatan. Adakah saya perlu mengambil pek baharu bila saya sambungkan semula?

Can I make a change in package selection? Is there a penalty, and how will the commitment period be calculated?

Adakah saya dibenarkan membuat penukaran pakej pilihan? Adakah penalti akan dikenakan dan bagaimana tempoh komitmen dikira?

I am not interested in these new packs; I would like to add Multiroom to my subscription.

Saya tidak berminat dengan pek-pek baharu ini tetapi ingin menambah Multiroom ke langganan saya.

Contact Us
Hubungi Kami
WhatsApp Chat

WhatsApp Chat

Saluran WhatsApp

Chat with us on WhatsApp for assistance.
Sembang bersama kami untuk bantuan.
Feedback Form

Feedback Form

Borang Maklum Balas

Tell us your concerns and we will get back to you soonest!
Maklumkan kepada kami bagaimana kami boleh membantu.